Gjør tro til en naturlig del av din familie og vennegjeng

Tro var aldri ment til å bare være noe personlig mellom deg og Gud. Kanskje tro først funker når det praktiseres sammen med andre? Her får du noen konkrete måter du og gjengen din kan gjøre tro til en naturlig del av hverdagen, enten dere er to eller ti personer.

De viktigste samtalene krever mot, enten det er å fortelle noen hva du setter pris på med dem, å si unnskyld, ta opp noe som er vanskelig eller fortelle noen om Jesus. Heldigvis krever det ikke masse mot, bare noen modige sekunder. For det er å sette i gang samtalen som ofte er det mest krevende.

Hva med å møtes i begynnelsen av hver måned og la alle få bestemme seg for en ting de ønsker å gjøre eller si i løpet av måneden som krever noen modige sekunder. Så kan dere holde hverandre ansvarlige og snakke om hvordan det gikk neste gang dere møtes før dere tar en ny utfordring.

Ved å jevnlig gjøre utfordringer i et fellesskap gjør dere det å bli mer lik Jesus til noe spennende og hverdagslig!

Samle vennegjengen/familien og skriv ned navn på noen mennesker dere har i livene deres som dere vil be og bety noe for. Bruk gjerne et par minutter til å be for disse menneskene når dere som gjeng uansett er samlet og finner på noe gøy sammen.

Snakk om hvordan dere kan bety noe for disse menneskene, enten det er ved å invitere dem i kirka eller på middag, kjøpe en gave til dem, sende en hyggelig melding eller ta dem med på frisbeegolf eller noe annet dere synes er gøy.

Gjør tro til en naturlig del av hverdagen med “Gode spørsmål“ som inneholder en bibel du kan ha i sekken, en bønnelapp hvor du kan skrive navn på mennesker dere vil be og bety noe for og 14 gode spørsmål som kan føre til meningsfulle samtaler i familien og vennegjengen. Bestill “Gode spørsmål“ her.

Hver skole- og arbeidsdag gjennom hele året er du velkommen til å bli med på Morgenbønn på Zoom fra 07:50-07:57. Vi ønsker å gi mennesker i alle aldre en lav-terskel mulighet til å se andre mennesker som ønsker å leve ut troen sin i hverdagen før de går i gang med dagen. For syv minutter med Jesus kan endre en hel dag! Du finner linken her og i NG sin bio på Instagram.

En enkel måte å leve ut troen sammen er å ta en runde hvor dere kaster terningkast på hvordan livet oppleves. Det er at alle får muligheten til å fortelle om de opplever livet som en 3er, 5er eller noe annet. Dette tar ikke lang tid å gjøre, kan kombineres med aktivitetene dere liker å gjøre sammen og kan føre til veldig gode samtaler om tro og hva som er viktig for oss.

Start en bokklubb hvor dere sammen kan fordype dere i et tema som dere synes er spennende. Ved å starte en NG-gruppe kan dere søke om frifondsmidler til å kjøpe inn bøker, snacks og andre ting dere trenger. Her er eksempler på bøker dere kan lese i bokklubben:

  • “Avokadoeffekten” av Thomas Neteland

  • “Livet er…” av Judah Smith

  • “Hva er greien med…?” av Daniel Sæbjørnsen

  • “Disippelfellesskap” av Per Åge Berge

  • “Følg meg!” av Oddvar Søvik

  • “Endelig mandag” av Arne G. Skagen

Sett på et varsel på mobilen og bli med å be et minutt hver dag fra kl. 09:38 om at mennesker skal høre kallet om å gjøre Jesus kjent i sitt hjem, på sin arbeidsplass, skolen, studiestedet og i kirka. 09:38 bønn er et lav-terskel, men kraftfullt initiativ som dere som familie eller vennegjeng kan slenge dere med på.

Gode planer fører dessverre ikke til positive endringer før de praktiseres. Derfor har Ny Generasjon laget disse venne- og familieavtalene. Vi har virkelig troen på kraften i å samle vennegjengen og/eller familien, snakke om hvordan dere vil praktisere troen sammen, skrive ned det dere bestemmer dere for og forplikter dere til dette ved at alle signerer dokumentet.

Bruk gjerne noen av ideene på denne siden når dere fyller ut dokumentet, men egentlig er det bare fantasien som setter grenser. Ressursene som NG tilbyr er selvfølgelig helt gratis, men en måte dere kan gi noe tilbake til oss er å starte en NG-gruppe. Det genererer statsstøtte for oss, og gir dere mulighet til å søke om frifondsmidler som dere kan bruke på utadrettede initiativ dere vil gjøre. Frifondsmidler kan dere søke om her.

Hvis dere vil få inspirasjon fra andre unge mennesker om hvordan de lever ut troen i sin gjeng kan du sjekke ut videoene under.

Videoer:

Hvordan lever Lise og Solveig ut troen sin sammen?

Susanne, Ingrid og Stina forteller om hvordan de lever ut troen sin sammen som vennegjeng.

Fire gode spørsmål som kan gi naturlige samtaler om tro i hverdagen

Hvordan kan noe så personlig som tro bli noe man tørr å dele med sine nærmeste?

Sjekk ut hvordan Jørgen og Jonatan lever ut troen i hverdagen.

Studer en person i Bibelen sammen.